Politie gaat hypermoderne politiebus met 5 camera’s testen | Dordrecht
Dordrecht – De kern van ons werk – optreden én hulp verlenen – willen we goed en betrouwbaar uitvoeren. We staan iedere dag klaar om te zorgen dat het in onze eenheid morgen nog veiliger is dan vandaag.
Dat doen we met de huidige methodes en technieken verteld de politie, maar we investeren ook in innovatie en nieuwe technieken. Videotechnologie is in de huidige maatschappij onmisbaar; zo ook in het hedendaags politiewerk. De politie maakt daar dankbaar gebruik van om misdrijven op te lossen of hulp te verlenen. Vanaf augustus 2022 draait de Politie Eenheid Rotterdam in de gemeente Dordrecht een pilot met een nieuw videovoertuig.
Bijdrage aan huidig politiewerk
Agenten komen tijdens de afhandeling van incidenten veelvuldig terecht in situaties die moeilijk te overzien zijn. Denk aan incidenten zoals een urgente vermissing of een dreigende escalatie bij grote evenementen. Camerabeelden helpen dan om een beter beeld te krijgen van de situatie. Hoewel er meerdere camera’s zijn, denk aan de camera’s van de gemeente, mist de politie soms de mogelijkheid om op een snelle manier videobeelden te kunnen maken. Om dit te kunnen oplossen, draait de Politie Eenheid Rotterdam per augustus 2022 een pilot met een videovoertuig. Dit innovatieve voertuig is uitgerust met technologie die een grote bijdrage kan leveren aan het huidige politiewerk. De camera kan bediend worden door de collega in het voertuig zelf, maar als de situatie daarom vraagt, ook door een medewerker in de meldkamer. Daar kan dan op afstand worden meegekeken en ingeschat of extra politie-inzet nodig is, of juist minder.
Vier dome-camera’s en thermische sensor
Het voertuig heeft een draaibare camera op een mast en vier dome-camera’s op het dak die een 360 graden beeld geven rondom het voertuig. De thermische sensor en de reguliere dag/nachtzicht sensor van de draaibare camera vullen elkaar aan om een compleet beeld te geven van de omgeving. Dankzij de warmtebeeldsensor met contrastweergave zijn rookwolken, duisternis en mist geen belemmering meer om beeld te genereren. Ook komt er een aantal livestream bodycams in het voertuig te liggen, klaar voor gebruik.
De pilot start in de gemeente Dordrecht en duurt 12 maanden. Er zijn 15 politie agenten getraind om als operator met dit voertuig te mogen werken. Zij weten hoe ze de beelden wel en niet mogen gebruiken. De toegangsregels en gebruiksregels die voor deze camerabeelden gelden, zijn hetzelfde als voor alle andere camerabeelden die de politie zelf verzamelt.
De politieorganisatie heeft een belangrijke taak om zorgvuldig om te gaan met beelden en het waarborgen van de privacy van burgers. Daarom heeft er voor de start van deze pilot een uitgebreide beoordeling plaatsgevonden, een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (GEB). Het doel hiervan is om de privacy risico’s weg te nemen of te verkleinen.
Bron & foto’s: Politie